27 czerwca – Ogólnopolski Dzień Diabetyka

27. czerwca chorzy na cukrzycę wraz z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków obchodzą Ogólnopolski Dzień Diabetyka.

Głównym celem obchodów tego dnia  jest zwiększenie świadomości szerokich kręgów społeczeństwa na temat przyczyn, objawów, sposobu leczenia i powikłań związanych z cukrzycą, a także zachęcenie do badań profilaktycznych (stwierdzenie stanu przedcukrzycowego jest możliwe na podstawie badania poziomu glukozy we krwi).

Cukrzyca jest poważnym zaburzeniem metabolicznym, który objawia się wysokim poziomem glukozy we krwi.  Dzieli się na dwa typy – typ I oraz typ II, które różnią się miedzy sobą przyczynami rozwoju, przebiegiem i sposobem leczenia. Obecnie,  dużym problemem staje się cukrzyca typu 2, która jest uznawana za epidemię XXI wieku. Choroba ta nie tylko jest trudna w leczeniu, kosztowna, prowadząca do rozwoju powikłań w obrębie całego organizmu, ale co najistotniejsze, jest to choroba na którą mamy wpływ.

Szacuje się, że ok. 80% populacji chorych na cukrzycę typu II to osoby otyłe. Otyłość i nadwaga, czyli wskaźnik BMI powyżej 25 oznaczają podwyższone ryzyko wystąpienia cukrzycy. Z badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że w roku 2030 liczba chorych na cukrzycę sięgnie 366 mln na świecie. Cukrzyca stała się chorobą cywilizacyjną naszych czasów i zaczyna dotykać każdego z nas. Dlatego też powinniśmy przeanalizować nasz styl życia i podjąć kroki mające na celu wyeliminowanie ryzyka zachorowania.

Należy pamiętać, że cukrzycę wywołują nie tylko skłonności genetyczne, ale również brak ruchu, nadwaga, zła dieta oraz nieregularne spożywanie posiłków.

Dieta diabetyka

Podstawę diety cukrzycowej stanowią zasady zdrowego żywienia, czyli regularne spożywanie posiłków, staranny dobór produktów, odpowiednie nawodnienie, a dodatkowo aktywność fizyczna. Większość jej zasad dobrze wpisuje się w założenia diety śródziemnomorskiej. Dieta przy cukrzycy polega bowiem na wykorzystywaniu w jadłospisie produktów o jak najniższym stopniu przetworzenia i niskim indeksie glikemicznym – chleba razowego, makaronu z pełnego ziarna, surowych warzyw i owoców, naturalnego nabiału i jego przetworów, a w umiarkowanej ilości także orzechów, pestek i tłuszczów roślinnych. Należy jednak wiedzieć, że indeks glikemiczny produktów spożywczych może zmienić się w czasie obróbki kulinarnej.

Profilaktyka przeciwcukrzycowa 

Badaj poziom cukru we krwi – osoby szczupłe, z niepodwyższonym ciśnieniem i poziomem cholesterolu, mogą badać cukier raz w roku, natomiast osoby obarczone czynnikiem ryzyka, powinny dodatkowo wykonać test obciążenia glukozą.

Jedz zdrowo – do jadłospisu wprowadź produkty, które nie podwyższają poziomu glukozy, czyli warzywa i owoce. Zawierają one błonnik i witaminy z grupy B, które ułatwiają przemianę glukozy w energię.

Ruszaj się – ruch działa podobnie do insuliny. Zwiększa zużycie cukru przez mięśnie i w efekcie prowadzi do obniżenia jego poziomu.

Pamiętaj o śniadaniu – jeśli z niego zrezygnujesz, w organizmie zaczyna się produkcja kortyzolu, czyli hormonu odpowiedzialnego za otyłość brzuszną. Ta zaś jest odpowiedzialna za zapadalność na cukrzycę.

Wysypiaj się – regularny sen (chodzenie spać o stałych godzinach) trwający co najmniej 7 – 8 godzin i regularny styl życia, to sposób na utrzymanie poziomu cukru na bezpiecznym poziomie.

Źródło:

https://www.gov.pl/web/wsse-bydgoszcz/dzien-walki-z-cukrzyca-w-polsce

dietolog.pl/2013/06/27-czerwca-swiatowy-dzien-walki-z/